Wartość certyfikatu z dnia 31.08.2017 wynosi: 129,03 PLN

Powrót do aktualności

Domino’s Pizza rośnie szybciej niż Amazon

Według rankingu Forbesa ukazującego najcenniejsze marki na świecie, na podium znajdują się kolejno Apple, Google oraz Microsoft. Tuż za nimi miejsce zajmuje Facebook i wraz z poprzednikami stanowi reprezentację branży technologicznej. W pierwszej 10-tce jest także miejsce dla innych spółek z branży technologicznej (Samsung), FMCG (Coca-Cola), handlu elektronicznego (Amazon), mediów (Disney), motoryzacji (Toyota) oraz branży restauracyjnej (McDonald’s). Połowa pierwszej 20-stki to spółki z branży technologicznej.

Jak radziły sobie te spółki na giełdzie w ciągu ostatnich 3 lat i od początku bieżącego roku? Czy było to zbieżne z ich pozycją w rankingu najcenniejszych marek? I czy sieć pizzerii pobija je wszystkie? W poniższej tabeli marki uszeregowano pod względem zyskowności akcji spółek będących ich właścicielami w bieżącym roku. Kolejna tabela pokaże ranking najbardziej zyskownych spółek w ostatnich 3 latach.

Tym razem na podium wśród najbardziej zyskownych spółek znalazł się Amazon, Facebook oraz Microsoft. Najwięcej w ostatnich 3 latach dało się zarobić na akcjach Amazona (182%). Facebook pozwolił osiągnąć 135% zysku z akcji, natomiast Microsoft 84%. Warto tu wspomnieć o Tesli, której nie ma w rankingu ani 20, ani 100 najcenniejszych marek świata według Forbesa, ale za to w ostatnich 3 latach jej akcje poszły w górę o 44%. Tesla urosła jeszcze mocniej tylko w bieżącym roku, kiedy akcje poszybowały w górę aż o 52%. Żadna ze spółek z naszego rankingu nie osiągnęła takiego wzrostu od początku roku.

Kolejna ciekawostka dotyczy spółki Domino’s Pizza, drugiej pod względem wielkości sprzedaży sieci pizzerii w USA. Pierwsza jest Pizza Hut, której właściciel – Yum! Brands – od początku roku zyskuje na giełdzie 17%, a w ostatnich 3 latach 31%. Natomiast Domino’s Pizza w ciągu minionych 3 lat pozwala zarobić więcej niż Amazon osiągając 198-procentowy wzrost cen akcji, podczas gdy akcje Amazon zyskują w tym czasie 182%. W 2017 roku zyskowność akcji obu spółek jest zbliżona, a wyższą mają tylko Samsung i Facebook.

https://stooq.pl/c/?s=amzn.us&d=20170713&c=3y&t=l&a=ln&b&r=dpz.us

Paulina Cegiełka
Analityk