Wartość certyfikatu z dnia 31.03.2018 wynosi: 131,69 PLN

Powrót do aktualności

Facebook przeżył najgorszy tydzień od 2012 roku

W ciągu minionego tygodnia cena akcji Facebooka spadła o prawie 14%. Obecnie cena znajduje się poniżej 160 dolarów, podczas gdy na początku tygodnia wynosiła ponad 177 dolarów. To najgorszy giełdowy tydzień spółki od lipca 2012 roku, który był jej drugim miesiącem na giełdzie. Swój historyczny szczyt cena akcji Facebooka osiągnęła 1 lutego przekraczając poziom 195 dolarów. Od tego momentu spadła już o 18%.

https://stooq.pl/c/?s=fb.us&c=5d&t=c&a=ln&b&1522008599

Spadki są związane ze skandalem dotyczącym Cambridge Analytica – spółki zajmującej się gromadzeniem i przetwarzaniem danych, która pozyskała informacje na temat ponad 50 milionów użytkowników Facebooka, co mogło mieć wpływ m.in. na wyniki wyborów prezydenckich w USA. Po wyjściu na jaw tej informacji akcje Facebooka spadły o 7% w ciągu jednej sesji giełdowej w poniedziałek 19 marca. Na wykresie widzimy wzrosty w środę – to wtedy Mark Zuckerberg zabrał wreszcie głos w sprawie, co było wydarzeniem zbyt długo wyczekiwanym. Nie pomogło to jednak na dłużej, bo w czwartek i piątek akcje spadły jeszcze niżej. Wtedy rozwinął się ruch #DeleteFacebook nawołujący użytkowników do usunięcia konta na Facebooku. Rady posłuchał m.in. Elon Musk, który usunął profile Tesli i SpaceX.

Choć niektórzy twierdzą, że właśnie jest idealny moment na kupno akcji Facebooka, wiele wskazuje, że to nie koniec problemów. Mimo że Zuckerberg opublikował przeprosiny na łamach wielu gazet, użytkownicy nie czują się ani bezpieczni, ani wystarczająco przeproszeni. Jak napisał Zuckerberg „Naszym obowiązkiem jest ochrona twoich danych. Jeżeli tego nie potrafimy, nie zasługujemy na to”. Te wielkie słowa nie dotarły jednak do użytkowników najbardziej naturalnym kanałem, jakim jest Facebook. Użytkownik Facebooka nie zobaczył przeprosin w aplikacji, na stronie Facebooka, w aktualnościach. Informacje o każdym z nas mogły zostać rozpowszechnione, a Zuckerberg przeprosił nas na łamach gazet. Jakby tego było mało, spółka jest uważana za szkodliwą dla społeczeństwa.

Już w grudniu 59% respondentów uznało, że to Facebook jest spółką, która wyrządzi więcej szkody niż pożytku w następnych 10 latach. Ten odsetek zapewne byłby wyższy, gdyby to pytanie zadać teraz. Wielu użytkowników obecnie zadaje sobie na pewno pytanie, czy Facebook stracił kontrolę nad swoim produktem i czy będzie potrafił ją odzyskać.

Paulina Cegiełka
Analityk